EHT-liitto  | Tavoitteet  | Jäsensivut  | Erikoishammasteknikot  | Hammasproteesit  | Ajankohtaista  | In English
Neuvoja hammasproteesin käyttäjälle

Hyvin hoidetuista hammasproteeseista on iloa pidempään

Luonnollisuus on tärkeä sekä ulkonäön että proteesien toimivuuden kannalta. Onnistunut lopputulos riippuu ratkaisevasti potilaan ja erikoishammasteknikon hyvästä yhteistyöstä. Omat toivomukset hammasproteesia valmistettaessa on hyvä esittää suoraan niiden tekijälle, eli erikoishammasteknikolle.

Hammasproteesi tulisi tarkastuttaa ja huoltaa vuoden välein, pohjata 2-3 vuoden välein ja uusia 5-10 vuoden kuluttua. Viallinen, epäsopiva ja vanha proteesi saattaa aiheuttaa ikäviä vaurioita suussa; ärsyttää limakalvoja, aiheuttaa kasvaimia sekä lihasoireina pään alueen kipua ja särkytiloja. Sienet ja bakteerit aiheuttavat yleensä suupielien haavaumat ja pahan makuiset proteesit. Hammasproteesista huolehtimalla voi ehkäistä suusairauksia ja se on myöskin keino parantaa jo syntyneitä vaurioita.

Syö oikein!

Syöminen proteesi suussa voi aluksi tuntua vieraalta. On kuitenkin hyvä totutella pitämään proteesia syödessä jo ensimmäisenä päivänä ja varata riittävästi aikaa rauhalliseen ruokailuun. Paloiteltu, murea ja pehmeä ruoka on aluksi helpointa. Pureskelussa pitää muistaa käyttää sivualueen hampaita, ei etuhampaita. Näin proteesi pysyy parhaiten paikoillaan.

Hammasproteesin puhdistaminen ja suuhygienia

Huolellinen päivittäinen suuhygienia ja hammasproteesin puhdistaminen on ehdottoman tärkeää, sillä sylki ja kieli eivät puhdista suuta riittävän tehokkaasti. Proteesi pitää puhdistaa ainakin aamuin ja illoin, mutta mielellään myös aina aterioinnin jälkeen.

Proteesi pestään erityisellä proteesille tarkoitetulla harjalla ja haalealla vedellä. Pesuaineena käytetään proteeseille tarkoitettuja puhdistusaineita. Hankausaineita sisältävää hammastahnaa ei tule käyttää.

Asianmukainen ja säännöllinen suun ja proteesin hoito edistää hygieniaa, ehkäisee suusairauksia ja saa elämänkin maistumaan paremmalta.

Hammasproteesin desinfionti- ja puhdistusaineista, tarvikkeista, säilytyksestä sekä erilaisista kiinniteaineista kannattaa keskustella erikoishammasteknikon kanssa.

Lisätietoa proteesien, oikomiskojeiden ja purentakiskojen hoitoon ja ylläpitoon.

Erikoishammasteknikko

palvelee proteesin käyttäjää asioissa, joihin kuuluvat
- suun ja hammasproteesin tarkastus
- uudet hammasproteesit