EHT-liitto  | Tavoitteet  | Jäsensivut  | Erikoishammasteknikot  | Hammasproteesit  | Ajankohtaista  | In English
Neuvoja hammasproteesin käyttäjälle

Hammasproteesit

Hammasprotetiikka on vanha ja perinteinen taito korvata puuttuvia hampaita keinotekoisilla korvikkeilla. Varhaisin löydetty hammasproteesi on ajoitettu aikavälille 3000 – 2500 eaa. Historiassa on mainintoja erilaisista materiaaleista, kuten norsunluusta, kullasta ja muista metalleista, luusta ja jopa puusta valmistetuista tekohampaista.

Hammaslääkäreiden ammattikunta syntyi n. 500 vuotta sitten. Sitä ennen hampaiden hoidosta vastasivat lääkärit, haavurit, välskärit ja parturit. Hammaslääkärit valmistivat hammasproteesit omin avuin aina 1700-luvun loppuun asti. Seuraavalla vuosisadalla proteesien valmistus siirtyi vähitellen asiaan erikoistuneille käsityön ammattilaisille, hammasteknikoille.

Ensimmäisenä maailmassa vuonna 1964, Suomessa säädettiin laki erikoishammasteknikon toimen harjoittamisesta. Vuosikymmenien aikana muun muassa kokoproteesihoito on siirtynyt lähes täysin erikoishammasteknikoille.

2010-luvun Suomessa irtoproteesia käyttää n. 800 000 ihmistä, joista n. 500 000 on kokoproteesin käyttäjiä. Täysin hampaattomia kokoproteesien käyttäjiä on n. 350 000. Erikoishammasteknikkojen hoidossa käy joka vuosi arviolta noin 70 000 – 80 000 henkilöä.
(Lähteet: THL Raportti 68/2012 / VM Peruspalvelujen tila -raportti 2014)

Neuvoja ja ohjeita hammasproteesin käyttäjälle

Katso kuinka hammasproteesit valmistuvat erikoishammasteknikolla

Hammasproteesien valmistus erikoishammasteknikolla